info@basisbegrip.nl

Doe niet te moeilijk bij ‘lastig’ lijkende gespreksvoering

Pak uitdagingen logisch aan, vergroot zelfinzicht en haal het beste uit jezelf.

Doe niet te moeilijk bij ‘lastig’ lijkende gespreksvoering

Doe niet te moeilijk bij ‘lastig’ lijkende gespreksvoering

Maak een gesprek niet zo moeilijk
Gespreksvoering kan lastig lijken. We moeten allemaal weleens van die gesprekken voeren waar je een beetje tegenop ziet. Dat kan privé zijn of voor het werk. Maar ik zie vaak om me heen gebeuren dat het ook nog eens veel moeilijker en ingewikkelder gemaakt wordt dan het hoeft te zijn. Dan moeten er allerlei technieken worden gebruikt of strakke voorbereidingen worden getroffen. Zeker als het gaat om  het bespreken van bepaalde zorgen of problemen. Er worden vaak al allerlei aannames gedaan over dat de ander het wel niet leuk zal gaan vinden of boos zal worden.

Waarom zou de ander je niet dankbaar zijn?
Daarmee doe je jezelf eigenlijk tekort, want je wilt iets niet voor niets bespreken toch? Je hebt het beste voor met de ander, wil wellicht weten of diegene hulp nodig heeft of je ziet oprecht iets gebeuren wat niet goed is voor hem of haar of jullie beiden. Met goede bedoelingen wil je iets vertellen, bespreken of vragen. Als je er bang voor bent dat die ander boos gaat worden, sta je dus eigenlijk niet achter jouw bedoeling. Als jij oprecht vanuit jezelf verteld wat je ziet of voelt, waarom zou die ander dan boos worden? Als jij met de ander wilt delen waar jij je zorgen over maakt en vraagt hoe de ander dat ziet, waarom zou diegene dan niet heel blij kunnen zijn dat iemand anders het eindelijk ook begrijpt en er hulp komt?

Wat je denkt straal je uit
Waar het om gaat is dat hoe moeilijker en hoe enger jij het gesprek van tevoren maakt, hoe meer je dat uitstraalt en hoe stroever dat gesprek inderdaad zal lopen. Als je goede bedoelingen hebt, je houdt aan de feiten, vanuit jezelf praat, oprecht bent, goede vragen stelt en samen wilt werken met de ander om de situatie wellicht beter te maken kan er niets gebeuren. Voel dat echt zo van binnen, straal dat uit en houd het eenvoudig.

Wil je sparren over gespreksvoering en communicatie of de aanpak van een gesprekken die je moet gaat voeren? Via info@basisbegrip.nl kun je vrijblijvend contact opnemen en kijken we samen wat ik voor je kan betekenen.

Groet Sandra

eenvoudig